Den første grød - 3 mdr.

6. oktober 2008

Alder:
3 mdr.

Den første grød - 3 mdr.

Hej Helen

Min dreng på 3½ måned er små småt begyndt at få et par skefulde af risgrød eller moset banan. Han ser virkelig ud til at kunne lide det og jeg må holde igen med mængden for ellers tror jeg godt at han ville have mere.

Jeg giver ca. 4-6 små skefulde og så en ammetår til sidst, mest for tørsten skyld. Men så er det jeg bliver lidt i tvivl, om det er det rigtige?

Han trives godt med amningen, men var begyndt at trappe meget op, skulle næsten spise hver time og om natten gik vi fra 2-3 amninger til 5-6 og det syntes jeg er for meget. Så derfor vil jeg begynde med lidt andet mad. Han er utrolig god til at spise af skeen og jeg giver ham kun noget når han ligesom er oplagt til det og viser interesse for det.

Er mængden ok? hvornår kan jeg give lidt mere? Hans mave har klaret det ok. Men hans afføring ser mystisk ud! det er stadigt gult og meget tyndt men der er kommet bitte små sorte strenge i, ...

Annonce

... ligner faktisk små orme, men er det ikke bare lidt fibre fra grøden/bananen??

Og så lige et tillægs spørgsmål om min dreng på 4 år. Han har nemlig smidt sin sut ud af egen vilje for ca. 4 uger siden, vi havde snakket om det længe, fordi han næsten konstant gik med den herhjemme, så vi havde besluttet at nu til jul skulle den afsted, men så en dag jeg var alene med ham, smed han den ud og sagde at nu var han for stor til den! om aftenen kom den store fortrydelse så som ventet, men han klarede det ret godt, faktisk gik det ret godt hele ugen, men nu er han dybt ulykke over at han smidte den ud. Vi prøver virkelig at fortælle ham hvor dygtig han er og at få ham til at tænke på andre ting men det er ikke så nemt, det er som om det er blevet lidt værre, men vi er jo nødt til at stå fast. Hvor længe tror du at han vil savne den sut? Gjorde jeg det rigtige at fastholde hans beslutning? På forhånd tak

Venlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger